FAQ'S

Please take a look at some of our most common questions and answers from students.

You will find the FAQ in French & English - simply click on the language you would like to view.

ENGLISH FAQ

Am I allowed to check off “MERIT” and “FINANCIAL AID” or must I compete only in one category?

You can choose "FINANCIAL AID” if that is your first choice. Any application that does not pass the financial threshold will automatically be put in the “MERIT” category and be ranked there.

How do you define “student of Italian heritage?”

There has to be a demonstrable link to Italian heritage whether through one or both parents and/or grandparents and/or great-grandparents, regardless of generational degree (ie: 4th, 5th, etc.) as long as proof can be submitted. Examples: 1- Birth certificates of a member of your family 2- Marriage certificates of member of your family 3- Government issued certificates 4- Religious certificates 5- Proofs of addresses 6- Italian passports of family members or of candidate 7- Historical documents 8- Any documents that demonstrates your Italian lineage

I am studying in the province of Quebec and I can demonstrate a link to my Italian heritage but I am not a Canadian citizen. Do I qualify for this bursary?

No, to qualify you must be a Canadian citizen and a resident of Quebec (as per your income tax forms.)

Must I be a full-time student to apply?

Yes

The application criteria states that I must include a “Letter of Attestation” for the Fall and Winter semesters. Does this mean that you require an attestation letter from my university or does providing a copy of my schedules with the enrolled courses is sufficient?

A letter of attestation from the university is required from the registrar’s office, confirming that you are enrolled in a full-time program and in which faculty. Copies of course schedules do not meet the criteria.

I took a year off school last year but am starting my degree this Fall. Do I qualify for a bursary?

Yes provided you have been accepted into a full-time program and you meet all the criteria to apply.

Is there a particular guideline relating to the structure and word length of the essay questions?

No, there is no particular guideline for the essay question. There is no minimum length. We want to see your personality shine through your answers.

Do the official school transcripts need to be sent directly from the educational institution by email or mail?

Due to the covid-19 situation, we are not accepting paper copies of forms or documents. All documents must be submitted electronically through the online application process. All documents are to be uploaded.

My school will not provide me with an official transcript. What can I do?

The school can e-mail your transcript directly to info@fondationcibpa.org. Please note that we will not be accepting any transcripts by regular mail.

FAQ Français

Puis-je cocher « MÉRITE » et « AIDE FINANCIÈRE » ou dois-je me limiter à une seule catégorie?

Vous pouvez choisir « AIDE FINANCIÈRE » s’il s’agit de votre premier choix. Toute candidature ne répondant pas aux critères pour l’aide financière sera considéré dans la catégorie « MÉRITE » et évaluée comme telle.

Comment définissez-vous un « étudiant d’origine italienne »?

L'origine italienne peut être confirmée que ce soit par l'intermédiaire d'un ou des deux parents et/ou grands-parents et/ou arrière-grands-parents, quel que soit le degré de génération (c'est-à-dire : 4e, 5e, etc.) tant que la preuve peut être soumise. Exemples: 01. Certificat de naissance d'un membre de votre famille. 02. Certificat de mariage d'un membre de votre famille. 03. Certificats émis par le gouvernement. 04. Certificats religieux. 05. Preuves d'adresse de residence. 06. Passeports Italien d’un membre de votre famille ou du candidat. 07. Documents historiques. 08. Tout document que démontrez votre lien italienne.

J’étudie actuellement au Québec et je peux prouver mes origines italiennes, cependant je ne suis pas citoyen canadien. Suis-je tout de même admissible à cette bourse?

Non. Pour être admissible, il faut être citoyen canadien et résident du Québec (comme indiqué sur votre déclaration d’impôt).

Dois-je être un étudiant à temps plein pour postuler?

Oui

Les critères applicables à la demande indiquent que je dois inclure un « certificat d’inscription » pour les semestres d’automne et d’hiver. Suffit-il pour moi d’envoyer une copie de mes horaires (incluant les cours auxquels je suis inscrit) ou vous faut-il une lettre d’attestation fournie par l’université?

Vous devez fournir une lettre d’attestation du registraire de l’université, confirmant votre inscription à un programme à temps plein et précisant la faculté dans laquelle vous avez été accepté.

L’an passé, j’ai pris un congé scolaire d’un an. Cela dit, je commence mes études universitaires à l’automne. Suis-je admissible à une bourse?

Oui, à condition que vous ayez été accepté à un programme à temps plein et que vous répondiez à tous les critères d’admissibilité.

Existe-t-il une directive particulière concernant la structure et la quantité de mots concernant les questions de rédaction?

Non, il n'y a pas de directive particulière. Il n'y a pas de nombre minimum de mots. Nous voulons voir votre personnalité à travers vos réponses.

Les relevés de notes officiels doivent-ils être envoyés directement de l'institution scolaire par courriel ou par la poste?

En raison de la situation Covid-19, nous n'acceptons pas les copies papier des formulaires ou des documents. Tous les documents doivent être soumis électroniquement via le processus de candidature en ligne. Tous les documents doivent être téléchargés.

Mon école ne me fournit pas de relevé de notes officiel. Que puis-je faire?

L'école peut envoyer votre relevé de notes par courriel directement à info@fondationcibpa.org. Veuillez noter que nous n'accepterons aucun relevé de notes par la poste.